O promocji w sieci słów kilka

Promocja w sieci cieszy się coraz większą popularnością. Jeszcze kilka lat temu największe organizacje inwestowały głównie w reklamę w radiu czy telewizyjną. Obecnie trend ten ulega widocznym zmianom – duże podmioty płacą więcej za reklamę w Internecie niż w standardowych mediach. Jak to się stało? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przedstawmy najpierw tradycyjne formy reklamy.

Reklama tradycyjna to przede wszystkim radio, telewizja i gazety. Radio, czy tego chcemy czy nie chcemy, cały czas traci swoją popularność. Nasi ojcowie słuchali radia cały czas –w pracy, w mieszkaniu, w pracach na dworze czy poza nim. Po prostu każdy posiadał radio i z niego korzystał. Reklama w radiu miała wtedy bardzo duży sens – to zrozumiałe. Skoro dużo ludzi słuchało radia – to organizacje płaciły za reklamę w radiu. Jak jest obecnie? Dziś niewiele osób słucha radia, młodzi ludzie używają Internetu, czy telewizji. Jeśli radio- to tylko żeby słuchać muzyki, głównie przez Internet. Widzimy więc, że reklama w radiu może tracić na popularności i to całkiem zrozumiałe. Przejdźmy dalej – gazety. Gazety są jeszcze starsze aniżeli radio. Dzienniki, tygodniki, gazety o jakimś profilu tematycznym – jeszcze kilkanaście lat temu było coraz więcej tytułów, coraz więcej osób czytało gazety. Współcześnie trend jest spadkowy. Wydawcy gazet muszą szukać innych metod pozyskania klienta. Stąd pewnie bardzo popularne są e-wydania, przykładowo e-wydania dzienników, jak Gazeta Wyborcza. Telewizja – jest dużo kanałów ale coraz mniej ludzi ogląda TV – wszyscy stawiają na Internet. Nawet telewizory nie służą wyłącznie do oglądania telewizji, a do oglądania filmów z płyt dvd, dysków przenośnych czy Internetu – mamy przecież technologię smart TV.

Z drugiej strony jest Internet – do niego dostęp ma coraz więcej Polaków. Nawet starsi mieszkańcy Polski mają komputer albo telefon z dostępem do sieci. Czy więc dziwić może, że to Internet zyskuje na popularności i promocja w Internecie cieszy się niesłabnącą popularnością? Z całą pewnością nie. Przez ostatnie kilkanaście lat widać wyraźnie, że Internet cieszy się ogromną popularnością. Gramy w sieci, czytamy w Internecie, piszemy w Internecie, oglądamy w sieci – to dla większości ludzi główne źródło rozrywki. Ale nie tylko – to także bardzo dobry sposób na zdobywanie wiedzy. Reklamodawcy to wykorzystują, reklama w Internecie jest bardzo popularna, ponieważ trafia do wybranych odbiorców. Jeśli np. czytamy artykuły o zdrowiu, to zobaczymy reklamy leków, lekarzy, suplementów diety. Jeśli interesują nas gry komputerowe to trafi do nas reklama z dziedziny rozrywka. To tzw targetowanie reklam. Idziemy dalej – nawet jeśli wpiszemy w Google jakieś frazy widzimy reklamujące się firmy – czy to dzięki systemowi Google Adwords czy np. poprzez usługi firm, które zajmują się pozycjonowaniem stron. Co to takiego? Pozycjonowanie stron www to proces, za pomocą którego strona internetowa widoczna jest wysoko w wyszukiwarce, na przykład Google. Zobrazujmy to konkretnym przykładem. Klient chce znaleźć kwiaciarnię z Warszawy, wpisuje kwiaciarnia warszawa i widzi konkretne placówki. Pozycje układa Google, lecz pozycjonerzy mają na niego wpływ. To z całą pewnością bardzo ciekawe narzędzie marketingowe, z tej formy promocji korzysta dziś bardzo duża ilość przedsiębiorstw. To przecież nie powinno dziwić. Nie ma najmniejszych wątpliwości, iż promocja w sieci to przyszłość marketingu.

Dodaj komentarz