Na czym polega promocja stron w internecie?

Internet jest powszechnie wychwalany jako nowy segment biznesu, na którym nawet małe firmy czy wręcz pojedyncze osoby mogą łatwo zaistnieć i uzyskać przewagę nad dużo większymi konkurentami. W praktyce jednak wirtualna sieć rządzi się podobnymi prawami, jak tradycyjna gospodarka, gdyż i tutaj rynkowy sukces mierzy się liczbą klientów czy czytelników, do których docieramy. Żeby zaistnieć w internecie konieczne jest więc podjęcie określonych działań marketingowych, wśród których istotne znaczenie ma tzw. pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

mozaika

Pozycjonowanie nie jest typową reklamą internetową, lecz służy jako jej uzupełnienie. Jest to cały zestaw technik, których celem jest zdobycie przez daną stronę firmową, portal czy bloga, jak najwyższej pozycji w trakcie przeszukiwania stron przez internautów. Jest ono też określane jako optymalizacja wyników wyszukiwania lub SEO (od ang. Search Engine Optimization). Ogromna rzesza użytkowników wchodzi bowiem do sieci w celu znalezienia potrzebnych im informacji czy produktów wykorzystując do tego wspomniane wyszukiwarki. Obecnie niekwestionowanym liderem w skali światowej jest tutaj Google, choć w Chinach pojawiła się już mocna konkurencyjny produkt w postaci Baidu. Wyszukiwarki opierają się na specjalnych programach, które nieustannie przeczesują sieć i porządkują jej zasoby pod względem wartości poszczególnych stron WWW. Stąd nie jest przypadkiem, które witryny pojawiają się jako pierwsze, gdy wpiszemy dane wyrażenie w polu „szukaj”. Jednocześnie trzeba pamiętać, iż im niższą lokatę zajmie nasza strona, tym mniejsze są szanse na odwiedzenie jej przez internautów z poziomu wyszukiwarki. Co zatem należy robić, by uzyskać lepszą pozycję?

z tabletem

Omawiane tu pozycjonowanie stron internetowych obejmuje dwa główne procesy. Pierwszy polega na odpowiednim przygotowaniu naszej strony tak, by była jak najbardziej przyjazna dla wyszukiwarek i czytelników. Chodzi tu m.in. o usprawnienie jej kodu HTML oraz o publikowanie na niej wartościowych informacji, które będą przydatne dla internautów. Konieczne jest też stosowanie w tekście słów kluczowych, czyli fraz powiązanych z tematami, które nas interesują. Ważne jest również optymalne rozplanowanie całej treści, by poruszanie się po stronie było dla użytkowników intuicyjne, a dla wyszukiwarek bezproblemowe. Drugi aspekt to zdobywanie linków prowadzących do naszej strony z innych popularnych serwisów, co w dużej mierze wiąże się z tym pierwszym zagadnieniem. Internauci dzielą się bowiem adresami stron, na których znaleźli interesujące rzeczy. Dobrą praktyką jest jeszcze umieszczanie i opisywanie witryny w katalogach, które stanowią bazy różnych adresów w sieci.
Jeżeli mamy czas oraz odpowiednią wiedzę, możemy pozycjonowanie swojej witryny przeprowadzić samemu. W innym przypadku lepiej skorzystać z oferty profesjonalnych firm, które zapewniają kompleksową obsługę i stosują sprawdzone rozwiązania. Musimy bowiem wiedzieć, że pewne metody odnoszą wręcz odwrotny skutek, są one określane potocznie jako czarne SEO lub z ang. black hat SEO, w skojarzeniu z czarnymi charakterami z westernów.

ludzie z laptopem

Wymienić tu można zwłaszcza spamowanie, czyli dowolne umieszczanie linków prowadzących do serwisu na innych stronach czy forach, nawet jeśli ich regulaminy na to nie pozwalają lub nasza działalność w ogóle nie jest związana z ich tematyką. Podobnie oceniane jest stosowanie na swojej stronie słów kluczowych, które są bardzo popularne, tym samym przyciągają internautów (np. mp3, filmy), ale jednocześnie nijak się mają do tego, co faktycznie chcemy im zaoferować. Metody te mają zapewnić uzyskanie szybkich wyników w krótkim czasie i niewielkim kosztem. Faktycznie, na początku mogą one dawać świetne rezultaty, lecz później spotykają się z negatywną reakcją ze strony mechanizmów wyszukiwania. Oznaczać może to karę w postaci celowego zaniżania pozycji i to przez długi czas, co jest bardzo dotkliwe dla właściciela takiej strony.

Comments are closed.